Casus toegepast op het ethisch model

Hier moet ik mijn mening formuleren over de gekozen casus door het toe te passen op het ethisch model uit de cursus "religie, zingeving en levensbeschouwing".

Het model:



Bronvermelding: De Vylder S., Meersdom V., Six L., Strycnk E. & Vandezande J. (2014-2015). AOLO – Religie, zingeving en levensbeschouwing (Ongepubliceerde cursus). Katholieke Hogeschool Vives, departement Tielt.


Het ethisch model bestaat uit negen elementen:

Twee voorwaarden:


- Grondhouding aannemen:
Als leerkracht moet ik echtheid, empathie en aanvaarding bezitten in mijn grondhouding.
  • Echtheid: Ik durf voor mijn eigen mening uitkomen dat ik de manier waarop huiswerk op dit moment wordt aangepakt liever anders zie, ik leg als leerkracht uit waarom ik dit als thuisopgave meegeef en ik zeg hoe ik me voel (teleurgesteld) als leerlingen hun opgelegde huiswerk niet maken (zonder gegronde redenen). 
  • Empathie: Ik heb als leerkracht begrip voor bepaalde omstandigheden thuis waardoor sommige leerlingen het huiswerk niet maken of niet volledig gedaan krijgen, ik leef mee met de kinderen die liever hun hobby's uitvoeren of tijd met hun gezin doorbrengen, ik toon begrip voor de ouders die geen tijd hebben om te helpen en hierdoor huiswerk als stressfactor zien.
  • Aanvaarding: Ik aanvaard als leerkracht dat huiswerk niet voor iedere leerling dezelfde uitwerking heeft, dat elke leerling een eigen tempo heeft bij het maken van opdrachten in de klas en ik aanvaard als leerkracht dat ieder kind anders presteert. Ook aanvaard ik als leerkracht het standpunt van leerling en ouder.

- Dialoog voeren:
Als een kind slecht scoort op een huiswerk, of als de prestaties erg verschillen in de groep, probeer ik als leerkracht via een gesprek te weten te komen wat de redenen kunnen zijn. Was de leerstof die je aanbood te zwaar ? Zijn er kinderen die de lesstof totaal niet snappen?
Waren er andere reden die voor een slechte prestatie zorgden ? (kinderen die zich niet goed in hun vel voelen, moeilijke thuissituatie, slechte sfeer binnen de klasgroep …)
Ook voor de sterke leerlingen kan een gesprek goed zijn, zodat ze zich blijven inzetten en gemotiveerd blijven.
Men kan in dialoog treden met de ouders, andere leerkrachten en directie over de verschillende manieren van huiswerk maken: huiswerk in de klas of thuis? Hierin kan je tot gemeenschappelijke oplossingen komen en met elkaar brainstormen wat de beste oplossing is.

Vier aandachtspunten:

- Situatie analyseren:
Alle voor- en nadelen van de verschillende manieren huiswerk aan te pakken op papier zetten en afwegen. Bijvoorbeeld: voordeel van huiswerk op school maken = meer tijd voor hobby's en gezin, meer zicht voor de leerkracht op de leerlingen, meer hulp voor de leerlingen,...
Nadelen = de kinderen kunnen zich minder de tijd nemen, ze hangen vast aan de hiervoor ingeplande lestijd, ze leren minder zelfstandig plannen en werken,...

-Zoeken naar handelingsmogelijkheden:
Als we kiezen voor huiswerk op school, doen we dit dan individueel of in groepjes, hoe verdelen we de leerlingen in de groepjes, nemen de kinderen die het werk binnen de bepaalde tijd niet afkrijgen het werk mee naar huis, wordt het op een ander moment voort gezet of is wat gedaan is gedaan en wat niet, niet...... Als we kiezen voor thuis huiswerk maken, welke dagen geven we dan huiswerk en hoe kunnen we kind en ouder vanuit de school voorbereiden.

- Motieven verhelderen:
Een motief om de kinderen individueel te laten werken = het leren zelfstandig werken en zicht op wat het kind zelf kan.
Een motief om de kinderen in groepen te laten werken = het leren van elkaar, het leren en zich oefenen in sociale vaardigheden.
Een motief om de kinderen in gelijke niveaugroepen in te delen = het werk kan aangepast zijn aan de groep waardoor iedereen het werk afkrijgt, geen druk vanuit de groep zelf, 
Een motief om voor verschillende niveaus binnen 1 groep te kiezen = begrip opbrengen voor elkaar, de kinderen leren elkaar helpen.

- Effecten inschatten:
Wat werkt er op korte maar ook op lange termijn. Met ingerichte huiswerklessen op school geven we de kinderen en ouders thuis meer rust en meer ontspanning, dit kan ten goede komen van leef- en leerklimaat in de klas. Ook de motivatie om naar school te gaan en te leren kan stijgen. De leerkracht kan meer begeleiden en merkt frustraties eerder op. Met huiswerk thuis in kleine mate leer je kinderen plannen en hebben de ouders ook zicht op waar de kinderen mee bezig zijn op school. De quality-time blijft behouden maar bestaat niet uitsluitend uit vrije tijd die ook fout kan worden ingevuld.

Drie evaluatiemomenten:

- Intuїties uitspreken:
Hiermee doelen we op spontane reacties. Mijn spontane reactie = minder huiswerk en meer begeleiding op school verlaagt de druk op de schouders van de kinderen en ouders en verhoogt de positieve sfeer thuis en op school. 

- Normen verduidelijken:
Wijzigingen veroorzaken nieuwe normen die moeten worden opgesteld = bv. huiswerk op dinsdag en donderdag en de andere dagen huiswerkvrij, niet goed gewerkt tijdens de huiswerkles dan neem je het huiswerk mee naar huis.

- Waarden evalueren:
De waarde respect 'mijn gekozen waarde' is hierop heel mooi toepasbaar en nodig. Ik respecteer als leerkracht de eigenheid van ieder kind en de aanpak die het nodig heeft. Ik heb als leerkracht respect voor de verschillende thuissituaties en begrip voor de druk die huiswerk met zich mee kan brengen. Ik heb respect voor de collega's die het anders aanpakken of de ouders die hier anders over denken.


Bronvermelding: Een goede leraar Geraadpleegd op 24 maart op: http://www.loesje.nl/posters/een-goede-leraar-het-halve-huiswerk/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten